Usuwanie zębów mlecznych Lublin

Brak zęba mlecznego wpływa na przyszłe ustawienie zębów stałych i może prowokować problemy logopedyczne oraz ortodontycznego. Z tego powodu zęby mleczne usuwa się jedynie wtedy, gdy nie ma możliwości ich leczenia, a także wtedy, gdy utrudniają wyrzynanie się zębów stałych. Zabieg wykonuje się w znieczuleniu miejscowym lub w sedacji, która skutecznie redukuje stres związany z wizytą.

Usuwanie zębów mlecznych to często wykonywany zabieg stomatologii dziecięcej. Wykonuje się go przede wszystkim w przypadku rozległych zmian próchniczych oraz wtedy, gdy ząb stały już się wyrzyna, a mleczny cały czas nie wypada fizjologicznie. Próchnica u dzieci jest niestety powszechna i wynika ze złych nawyków żywieniowych oraz niedostatecznej higieny. Regularne wizyty kontrolne pozwalają zahamować rozwój choroby. U dzieci można z powodzeniem wykonywać borowanie, odbudowy oraz leczenie kanałowe, a także lapisowanie. Gdy zmiany stają się nieodwracalne, można zdecydować się na ekstrakcję.

Usuwanie zębów mlecznych Lublin

Etapy usuwania zębów mlecznych

Nie usuwamy zębów mlecznych bez wskazań medycznych. Brak zęba u dziecka wpływa znacząco na zgryz, nieprawidłowości w wymowie, spożywanie posiłków, przyszłe zdrowie zębów stałych, a także wyraźnie rzutuje na kontakty społeczne. Jeśli ekstrakcja ma nastąpić z powodu zmian próchniczych, podejmujemy próbę ich leczenia.

Wciąż u niektórych rodziców pokutuje przekonanie, że zębów mlecznych się nie leczy, bo i tak zostaną zastąpione stałymi. To poważny błąd, który może zaszkodzić dziecku. Zęby mleczne można skutecznie leczyć, zmniejszając ryzyko rozprzestrzeniania się zmian chorobowych (zwłaszcza próchniczych) i niwelując ból. W przypadku utrudniania wyrzynania zębów stałych sytuacja wygląda zgoła inaczej – jeśli ząb mleczny nie jest rozchwiany, a ząb stały zaczyna się wyrzynać w nieprawidłowym ustawieniu, konieczna jest ekstrakcja.

Do ekstrakcji kwalifikujemy podczas konsultacji. Dziecko powinno mieć za sobą etap wizyty adaptacyjnej. Jeśli nie ma go jeszcze za sobą, zachęcamy do wybrania się najpierw na wizytę adaptacyjną, o ile schorzenie nie nagli. Podczas wizyty adaptacyjnej dziecko pozna stomatologa, dowie się, jak prawidłowo dbać o zdrowie zębów, pozna gabinet stomatologiczny i narzędzia. To ważne, by przekonać dziecko, że leczenie stomatologiczne nie musi powodować bólu. Jest to istotne także dla bezpieczeństwa podczas zabiegu i skuteczności procedur – dziecko, które nie współpracuje, realnie utrudnia, a czasem uniemożliwia działanie.

Ekstrakcje wykonujemy w znieczuleniu miejscowym i opcjonalnie także sedacji. Zachęcamy do korzystania także z drugiej możliwości, czyli gazu rozweselającego, który zmniejsza aktywność układu nerwowego. Dziecko się odpręża i zobojętnia na bodźce. Sedacja zapobiega tworzeniu się traumy stomatologicznej. Gdy wybrane znieczulenie zadziała, lekarz może przeprowadzić ekstrakcję. Stosuje się odpowiednie techniki, umożliwiające skuteczne rozchwianie i usunięcie zęba. Po procedurze w jamie ustnej umieszcza się tampon stomatologiczny, który dziecko musi zagryzać przez 20-30 minut.

Jaka jest cena usuwania zębów mlecznych?

Koszt ekstrakcji zęba mlecznego jest relatywnie niski. Wynosi około 250 złotych, przy czym znaczenie ma także zastosowane znieczulenie.

Co warto wiedzieć o usuwaniu zębów mlecznych?

Po ekstrakcji zęba lekarz przedstawi zalecenia. Przez co najmniej dwie godziny po zabiegu dziecko powinno powstrzymać się od spożywania posiłków i napojów. Przez kolejne 2-3 dni zaleca się płukanie jamy ustnej środkiem antyseptycznym – stomatolog doradzi w wyborze.

Gdy znieczulenie przestanie działać, mogą pojawić się dolegliwości bólowe. By je uśmierzyć, można stosować leki przeciwbólowe dozwolone u dzieci oraz zimne okłady przykładane do policzka po stronie, po której przeprowadzono ekstrakcję. Taka metoda zmniejszy także krwawienie i opuchliznę. Po usunięciu zęba należy unikać gorących produktów, które mogłyby zwiększyć krwawienie.

Niewielka ilość krwi w ślinie w dniu zabiegu i następnych jest zjawiskiem naturalnym. Jeśli krwawienie utrzymuje się dłużej niż przez kilka dni i towarzyszy mu silny ból, prosimy o niezwłoczne przybycie do kliniki.