Lakierowanie zębów Lublin

Lakierowanie zębów to jedna z metod fluoryzacji. Jej zadaniem jest kompleksowa, długotrwała ochrona przed próchnicą. Można ją zastosować zarówno u dzieci (nawet poniżej 6 roku życia), jak i u dorosłych. Zabieg trwa nie więcej niż kwadrans i jest całkowicie bezbolesny. Zaleca się powtarzanie go 2 razy w roku, natomiast u osób w grupie wysokiego ryzyka – raz na kwartał.

Procedura jest prosta i szybka, nie wymaga naruszenia ciągłości tkanek, dlatego nie stosuje się znieczulenia. Zaleca się, by poprzedziła ją higienizacja – skaling i piaskowanie, dzięki którym preparat będzie oddziaływać bezpośrednio na szkliwo. Lakierowanie to nic innego jak fluoryzacja z wykorzystaniem lakierów fluorowych. Najczęściej stosuje się je u dzieci, u których problemy z higieną i dietą są powszechne. Dobre efekty przynosi także u dorosłych, ponieważ ma wysoką skuteczność na zębach stałych.

Lakierowanie zębów Lublin

Jak przebiega lakierowanie zębów?

Zabieg wykonuje się 2 lub 4 razy w roku, w zależności od nawyków żywieniowych i higieny pacjenta. Najlepiej poprzedzić go higienizacją. Przed zabiegiem należy dokładnie umyć zęby. Najpierw odbywa się skaling, czyli usunięcie kamienia nazębnego z zębów i przestrzeni międzyzębowych. Skaling może wykorzystywać ultradźwięki lub laser. Jeśli kamienia jest dużo, pacjent może doświadczać dyskomfortu lub bólu, dlatego można zastosować znieczulenie – igłowe lub komputerowe. Po skalingu lekarz lub higienista wykonuje piaskowanie, które usuwa osad nazębny i przebarwienia, a także zapobiega dalszemu odkładaniu się kamienia.

Wówczas przeprowadza się lakierowanie. Na zęby po kolei nakłada się lakier fluorowy. Służy do tego pędzelek lub szpatułka; wystarczy cienka warstwa preparatu. Czas tej procedury zależy od liczby zębów, jednak nie przekracza 15 minut. Lakier w kontakcie ze śliną utwardza się i w ciągu następnych kilkunastu godzin jest uwalniany do szkliwa. Warto wiedzieć, że taka dawka fluoru jest całkowicie bezpieczna – jego stężenie w surowicy nie przekracza dawki występującej po umyciu zębów pastą z fluorem. Zabieg wzmacnia szkliwo i obniża zdolność bakterii występujących w jamie ustnej do wytwarzania szkodliwych kwasów, odpowiedzialnych za demineralizację szkliwa oraz ryzyko próchnicy. Substancji nie można połykać ani popijać wodą.

Po zabiegu pacjent powinien powstrzymać się od spożywania pokarmów i napojów, w szczególności słodyczy i żywności o dużej zawartości kwasów. Jeśli wykonano skaling i piaskowanie, w kolejnych dniach zaleca się białą dietę podobnie jak po wybielaniu zębów. Odradza się także twarde i lepkie pokarmy, które mogłyby zetrzeć preparat ze szkliwa. Lakier utrzymuje się na powierzchni zębów od kilku godzin do kilku dni, jednak skutki jego działania są dużo trwalsze.

Lakierowanie zębów - cena

Cena lakierowania zębów różni się w zależności od tego, czy ma objąć zęby mleczne czy stałe. Na zębach mlecznych co do zasady jest tańsza. Na koszt wpływa również higienizacja, której cena zależy między innymi od zaawansowania kamienia nazębnego. Za samo lakierowanie bez kompleksowej higienizacji zapłacimy od 200 złotych.

Co warto warto wiedzieć o lakierowaniu zębów?

Lakierowanie zębów jest bezpieczną procedurą bez ryzyka przedawkowania fluoru. Można je stosować u dzieci i dorosłych. Zaleca się je zwłaszcza osobom mającym problemy z utrzymaniem właściwej higieny (w tym pacjentom z zaburzeniami psychicznymi) i nieprawidłowo się odżywiających. Jest wskazane podczas leczenia ortodontycznego oraz kiedy pacjent korzysta z protezy ruchomej. Także obnażenie szyjek zębów i nadwrażliwość zębów jest wskazaniem do zabiegu. Lakierowanie jest ważne w profilaktyce próchnicy u osób doświadczających suchości w jamie ustnej na przykład na skutek przyjmowanych leków. Zaleca się je przed radioterapią głowy lub szyi. Przeciwwskazaniem jest zapalenie jamy ustnej i zaawansowane zapalenie dziąseł.